dinsdag 16 mei 2017

Zo bekleed je dozen met stof




Marie Kondo leert haar volgelingen om T-shirts en bloesjes niet op stapels te leggen maar in dozen op te ruimen. Ze heeft gelijk: dat werkt echt!
Sinds ik dat geleerd heb ziet mijn klerenkast er supernetjes uit, zie de foto. Ik vouw mijn shirts kleiner op dan ik gewend was en zet ze rechtop weg in dozen. Ik houd zo veel beter overzicht over mijn kleren dan voorheen, want elk shirt zie je zitten. Het eruittrekken van een shirt veroorzaakt geen rommelige stapel. Kortom: een supertip van Marie.
Marie stelt dat schoenendozen hiervoor geschikt zijn, maar mijn ervaring is dat die na een paar keer trekken toch stuk gaan. Ik gebruik nu kartonnen kistjes die je gratis mee mag nemen in de supermarkt. Handig maar niet mooi. Dus heb ik ze bekleed met een mooi stofje, passend bij mijn kamer en klerenkast.

Dozen bekleden met stof

nodig:

  • doos of kartonnen kistje
  • mooi stofje, bij voorkeur van katoen.
  • naaimachine, viltstift, naaispullen

Werkwijze stap voor stap:

  • zet de doos op de lap. Zorg dat aan alle kanten genoeg ruimte overblijft voor de zijkanten plus nog 3 cm voor de zoom aan de bovenkant. Teken de onderkant van de doos af op de lap.
  • Meet de zijkanten en de zoom rondom af, teken hier een daar een lijntje. Knip de lap uit.
  • vouw twee kanten bij een hoek op elkaar, speld en stik de hoek af. Doe hetzelfde bij de andere drie hoeken.
  • Vouw de vier afgestikte punten naar de twee korte kanten. Vouw daaroverheen een zoom van 3 cm. Vouw ook een zoom aan de twee lange kanten. Stik de zoom rondom vast.
  • Trek de hoes over de doos. Mocht de hoes iets te groot zijn, stik dan in een of twee hoekpunten een klein naadje extra weg.
Veel plezier met je mooie doos en succes met het opruimen van je klerenkast

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen