dinsdag 16 mei 2017

Zo maak je een jongensboxer van een T-shirt



Een mooi T-shirt met bandopdruk is gescheurd onder de oksel, en ik ga er een onderbroek van maken.
NB: je moet hiervoor wel wat naaiervaring hebben. Het is niet moeilijk, maar er zijn gemakkelijkere klusjes.

Naaipatroon voor herenboxer

Eerst het patroon. Dat maak je zelf: dat is even werk, maar daarna kun je jaren vooruit met hetzelfde patroon, aannemende de eigenaar niet dikker wordt.
Pak een favoriete onderbroek als voorbeeld, en teken de onderdelen na op een lapje niet-rekbare katoen. De broek laat je heel. Ik ben aan de slag gegaan met een boxer met een 'tok' uit twee delen uit dubbele stof. Daarnaast een driehoekig passtukje, daarnaast het zijpand en vervolgens het achterpand. Geef op de onderdelen nauwkeurig de draadrichting aan. Meet ook na of overeenkomende naden netjes even lang zijn. Tenslotte teken je onderaan aan de juiste kanten een zoom van 2 cm. De tok is uit dubbele stof, dus teken je twee keer want daarvan heb je vier stukjes nodig.
Je kunt uiteraard ook een patroon bestellen, bijvoorbeeld bij Sannalin

Patroondelen uit T-shirt knippen

Knip alle naden en boorden van het T-shirt af. Dit T-shirt heeft geen zijnaden. Fijn, dat geeft me meer flexibiliteit bij het leggen van de patroondelen. Ik draai het shirt zo dat er een vouw komt middenvoor en middenachter: de bandopdruk komt nu symmetrisch op de patroondelen en dat lijkt me wel aardig.
Leg de onderdelen nee, bekijk daarbij goed hoe de opdruk valt op de broek. Ik leg het zo dat de opdruk zichtbaar is op de tok en op de zijpanden, maar wel verknipt. Als ik de opdruk in zijn geheel had willen gebruiken, had die alleen maar middenachter gekund. Achteraf had ik liever een effen tok gemaakt. De volgende keer ga ik dat anders doen.
Knip alle delen uit met rondom een halve cm naad (de breedte van een brede zigzag) maar bij de onderkanten had ik al een zoom aangeknipt dus daar komt niet ook nog een naad.

Herenboxer naaien

Oke, nu naaien. Zet alle naden in elkaar met een brede zigzag die je afwerkt door ze plat te zigzaggen. Ik ben blij dat het voorbeeld naast me ligt, want het zijn heel wat onderdelen. Tenslotte zet je een taille-elastiek bovenaan (van de minst favoriete onderbroek). Nu ik weet hoe het moet en de patroondelen heb, is de volgende broek een uurtje werk. Dat vind ik nog net de moeite waard: een goede onderbroek kost 5 euro. Er zijn ook goedkopere, maar die zijn dus niet favoriet.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen