maandag 15 mei 2017

Zo maak je een keukenrek van een wasrek



Ik heb in mijn trappenhuis een extra keukentje geklust. De kastjes zijn houten stellingkastjes (die zijn niet zo diep, want zo groot is mijn trappenhuis nou ook weer niet). De gootsteen is een uitstortgootsteen die je vaak in schuren en garages ziet. Koken gaat op een tweepits gastoestel. Tot zover allemaal niets bijzonders.
In dit keukentje is het handig als zoveel mogelijk aan de muren wordt opgehangen. Immers: de vloerruimte en kastjes zijn klein, de muren zijn groot.
Het begon te jeuken. Rondlopend in mijn huis zag ik van alles wat misschien wel handig zou zijn bij het ophangen van spulletjes: haakjes, een oude kraan (kan je best als handdoekenhaakje gebruiken toch?), ladegrepen, stangetjes en toen zag ik een wasrek. Dat moest en zou een keukenrek worden, om keukengerei en dingen als ovenwanten aan op te hangen. En dat bleek een superidee.
Wil je dit ook? Lees verder voor de stap voor stap beschrijving.

DIY: keukenrek van wasrek.

  • nodig:
  • wasrekje wat gemaakt is om aan een deur of trapleuning te hangen, maar een losstaand wasrek kun je ook slopen voor dit project
  • haken die normaal worden gebruikt om draadrekken op te hangen (verkrijgbaar in de bouwmarkt en tuincentrum: ze worden gebruikt om rekken voor klimplanten te bevestigen aan een muur). Maar open schroefogen kunnen ook
  • S-haken of buig zelf S-haken van dubbel ijzerdraad
  • draadbuigtang, boormachine, pluggen

stap voor stap:

  • buig de ogen in het wasrek een beetje losser zodat je de onderdelen uit elkaar kunt halen. Als je net zo'n wasrekje gebruikt als ik heb gedaan, krijg je twee 'haken' en twee 'rekjes'. Met die haken kun je niets, denk ik. Die rekjes kun je allebei gebruiken, de een is wat groter dan de ander, maar het lijkt wel een stelletje. Maar wie weet gebruik jij wel een ander wasrekje. Het resultaat moet iets rechthoekigs zijn met spijltjes.
  • houd een rekje op de juiste plek op tegen de muur en geef aan waar de haken moeten komen
  • bevestig twee haken aan de muur en hang het rekje op.
  • hang een aantal S-haken aan het rekje. Het voordeel van zelfgemaakte S-haken is dat je die nu nog een beetje dicht kunt buigen rond het rekje, en dat is best handig.
  • hang het tweede rekje ook op.

Klaar! Zo simpel!

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen