maandag 15 mei 2017

Zo maak je shorts van jeans





Korte broeken zijn vaak te kort voor mij. Ik wil een broek tot net boven de knie, en die maak ik dus zelf!
Ik heb nog een vaalroze lange broek met wijde pijpen in de kast hangen. Die draag ik dus  nooit, want als iets niet in het modebeeld past is het wel rechte of wijde pijpen. Het is een hele gewone broek, een paar jaar geleden gekocht als Heel Normale Broek. Kijk eens in je kast en for sure vind je daar zo'n broek. Maak er een korte broek van, en je kunt weer de hele zomer vooruit.

nodig:

  • lange broek die lekker zit
  • naaimachine

hoe maak je shorts van jeans:

  • doe de broek aan en ga voor de spiegel staan. Besluit hoe lang de nieuwe broek moet worden. Zet daar een speld. Maak de broek niet te kort, en zeker niet zo kort dat de zakken er straks onderuit komen.
tip: het eerste cijfer van je leeftijd bepaalt de minimale lengte van de pijpen. Ben je een twintiger, dan zijn pijpen van 20 cm echt iets voor jou. Ben je in de 50, ga dan niet meer voor zo'n kort broekje, maar maak een broek tot op de knie. Iemand in de 70 staat een hoogwaterbroek prima.
  • leg de broek plat neer op tafel, pijpen op elkaar. Knip de pijpen recht af, 2 cm onder de speld. Recht afknippen betekent dat de hoeken 90 graden zijn.
  • zigzag om en vouw een scherpe zoom in de beide pijpen. Stik beide pijpen dubbel door.

Veel plezier!

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen